Lesní mateřská škola v Brně-Bosonohách je typ předškolního vzdělávání, kde děti většinu času tráví venku, v přírodě. Učí se a hrají si v lese, na louce, za každého počasí (s adekvátním oblečením a chráněným zázemím).
Konkrétně v Brně-Bosonohách existuje od 1. září 2024 obecní Lesní mateřská škola Brno-Bosonohy, která je součástí Základní školy a Mateřské školy Brno, Bosonožské nám. 44, příspěvková organizace.
Zázemí
Zázemí lesní mateřské školy se nachází na louce podél lesní cesty na konci ulice Práčata. Konkrétně zahrnuje:
- Vytápěnou maringotku a jurtu: Tyto slouží jako vnitřní zázemí, kde se děti mohou schovat při nepřízni počasí, najíst se a odpočinout si.
- Krytou pergolu: Poskytuje další chráněný venkovní prostor.
- Kompostovací separační toaletu: Ekologické řešení toalety.
- Tekoucí teplou vodu: Umožňuje mytí rukou mýdlem.
- Oheň v teepee: V zimních dnech slouží k zahřátí a vytváří příjemnou atmosféru.
- Připojení na vodu a elektřinu: Zajišťuje základní komfort.
- Rozlehlou louku v lese: Poskytuje dětem dostatek prostoru pro hry a aktivity v přírodním prostředí.
Hlavní charakteristiky naší lesní mateřské školy
- Pobyt venku: Děti tráví venku velkou část dne, objevují přírodu, hrají si s přírodními materiály a učí se o světě, o sobě i o druhých.
- Učení prožitkem: Důraz je kladen na smyslové vnímání, spolupráci, praktické zkušenosti a učení se hrou.
- Malý kolektiv: Lesní mateřská škola má menší počet dětí, což umožňuje individuálnější přístup. Díky smíšenému kolektivu využíváme spontánního sociálního učení a vrstevnické podpory.
- Respektující přístup: Pedagogové – průvodci se snaží respektovat potřeby a tempo každého dítěte. Pedagogové pomáhají objevovat dětem svět tak, aby si ho mohly vysvětlit sami (podpora kritického myšlení).
- Propojení s přírodou: Děti si budují hlubší vztah k přírodě a učí se ji chránit.
- Rytmus roku: Činnosti jsou často inspirovány ročními obdobími a lidovými tradicemi.
Vzdělávací koncepce naší lesní mateřské školy
- Vzdělávací strategie: Oblíbenými vzdělávacími aktivitami u dětí jsou experimenty, pozorování, dramatizace, tvoření a dílničky, písně a říkadla, ekonaratologie – příběhy, pohádky, legendy, hry a cvičení v přírodě, tábornické dovednosti a vaření na ohni, výlety a exkurze.
- Rytmus: Řízená činnost se střídá s volnou hrou a spontánními aktivitami, které nejsou pedagogem hodnoceny s výjimkou oblasti bezpečí. Přirozeně se zde rozvíjí tvořivost a sociální interakce. Děti si při nich ověřují své dovednosti, zralost, samo si řídí své psychické a fyzické limity.
- Evaluace: Spontánní aktivity též dávají průvodcům prostor pro pozorování dětí a reakci na potřeby dětí. K získání podnětů pro evaluaci a diagnostiku využíváme také výstupy dětí v rámci řízených aktivit a zážitkové portfolio (fotografie z činností, záznamové archy, kresby, výrobky…).
- Angličtina: Jednou až dvakrát týdně zařazujeme prvky angličtiny – využíváme metody TPR – písničky, říkanky, znak do řeči, rytmizace, drobné hrátky a etudy na rozvoj a osvojení jednoduchých frází a slovní zásoby.
- Rituál: Hojně využíváme rituály, které jsou pro děti návodnými mezníky v čase a režimu a pomáhají jim rozložit tak své síly během dne.
- Předškolní příprava: V průběhu dopoledního programu jsou předškolákům nabízeny aktivity s vyšší náročností, v době poobědového klidového režimu pracují děti skupinově i individuálně v rámci souboru Předškolákovy týdeníčky (prochytrehlavicky.cz), které mají zakoupené všechny děti za účelem soustředěné práce nad úkolem v rámci tréninku grafomotoriky, pohybové zdravotní průpravy, úkolů pro rozvoj kognitivního myšlení a percepce, společenské výchovy. Předškoláci se též účastní služby dne: pomoc s přípravou svačinek (omytí zeleniny, ovoce, krájení, mazání ad.), příprava stolů před jídlem, pomoc při sklízení věcí apod.
- Spolupráce s rodiči: Rodič je vnímán jako partner pro utváření výchovně – vzdělávacího procesu. Cílem je maximální otevřenost rodině a všem jejím členům, kteří mají zájem spoluvytvářet radostné zážitky v LMŠ. Tomuto cíli je nápomocné zapojení rodičů do dílčích oslav i jejich pomoc při každodenním chodu LMŠ.
- Spolupráce s odborníky: V rámci výchovně – vzdělávací práce spolupracujeme s MŠ Konopiska (Brno – Bosonohy), LMŠ V Závětří (Brno – Žebětín), dále s logopedy, odborníky na speciální pedagogiku a neurovývojovou stimulaci. Každoročně nabízíme screening zraku.
- Spolupráce se ZŠ: Spolupracujeme s pedagogy 1. stupně ZŠ Brno – Bosonohy. Plánujeme společné výpravy po okolí či environmentální program v zázemí LMŠ. V případě velmi nepříznivých klimatických podmínek nacházíme útočiště v budově ZŠ. Oboustranné pravidelné setkávání napomáhá adaptačnímu období před nástupem do ZŠ.
Provoz a organizace
- Celoroční provoz 7:30-16:30
- Předávání dětí probíhá ráno do 9:00
- Vyzvedávání dětí po obědě probíhá mezi 12:30 a 12:45
- Předávání dětí odpoledne je možné od 15:30
- Odpolední provoz končí 16:30
Režim dne
- 7:30-9:00 předávání dětí průvodcům, hry a činnosti dle vlastní volby v tvořivě přizpůsobeném venkovním prostoru zázemí LMŠ, řízená aktivita s pedagogem (Montessori pomůcky, puzzle, pexeso atd.), polytechnická dílna, drobné práce na zahradě
- 9:00-9:15 ranní kruh se Človíčkem – součástí jsou každodenní rituální aktivity (písnička), přivítání dětí v kruhu, uvědomění v čase + tematické říkanky, písně, motivace na program, příběh, oheň
- 9:15-9:45 hygiena, rituál (rytmizovaná průpověď, přání), svačinka
- 9:45-11:45 výprava s integrovaným enviromentálním programem, aktivity zaměřené na dílčí oblasti RVP PV – tvoření, volná hra
- 11:45-12:45 hygiena, předobědový rituál (rytmizovaná průpověď, přání), společný oběd
- 13.00-14:30 odpočinek, ukolébavky, tiché hry v jurtě, předškolní příprava v maringotce
- 14:30-15:00 volná hra v koutcích, volná práce s pomůckami, řízená aktivita s pedagogem (Montessori pomůcky, puzzle, pexeso atd.), polytechnická dílna, drobné práce na zahradě, hra u studánky
- 15:00-15:30 hygiena, rituál (rytmizovaná průpověď, přání), odpolední svačina
- 15:30-16:30 volná hra, úklid, vyzvedávání dětí